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À l'origine, « Lamban » était dédié à la famille Kouyaté, les premiers griots du Mandé. Les descendants de Balla Fasseke Kouyaté, sont considérés comme les gardiens de la tradition. Voici ce que nous dit l'historien Cheick Oumar CAMARA : « La « Lamban » est née du Manding médiéval. Mais que veut dire ce nom ? Remontons à la conférence de Kourou-Ken fouga, conférence constitutionnelle du 1er Empire Manding avec son 1er Empereur Naren Mankan Diata ou
SoundjataSundjata est le chant le plus célèbre de la tradition mandingue. On connaît cet air aussi sous le titre de L' Hymne à l'Arc ou encore Simbo.
Sundjata est le chant tiré du panégyrique Sundjata [faassa] consacré au fondateur de l'Empire du Manden... Lire la suite. Keïta d'illustre mémoire. source : Cheick Oumar CAMARA, Ethiopiques n° 57-58,1993
Aujourd'hui, « Lamban » est l'hymne des jèlíluLes griots (jèlí en malinké, jèlílu au pluriel, féminin jèlímusow) sont des gens appartenant à la caste des « ñàmàkálá »... Lire la suite.. À travers « Lamban », les jèlíluLes griots (jèlí en malinké, jèlílu au pluriel, féminin jèlímusow) sont des gens appartenant à la caste des « ñàmàkálá »... Lire la suite. se mesurent et communient. Il existe plusieurs variations sur « Lamban » mais je n'en connais bien que deux : 1. « Lamban » 2. « Lamban Ba » (le grand Lamban) « Lamban Ba » est, pour ainsi dire, une variation de « Lamban » ; cette variante se caractérise par un rythme plus rapide (doublement de certaines notes de « Lamban ») et une basse plus appuyée qui doit soutenir (ou imiter) la pulsation des tambours. Elle se rapproche aussi de la version de « Lamban » pour balafon , dite « Balanden - Lamban ». En fait, dans l'interprétation de « Lamban », « Lamban Ba » constitue le point culminant du chant, le moment essentiel où le clan des « jèlíluLes griots (jèlí en malinké, jèlílu au pluriel, féminin jèlímusow) sont des gens appartenant à la caste des « ñàmàkálá »... Lire la suite. » communie. Notez que cet air est souvent appelé « Djely(i)a » (l'art du jèlíLes griots (jèlí en malinké, jèlílu au pluriel, féminin jèlímusow) sont des gens appartenant à la caste des « ñàmàkálá »... Lire la suite.) en référence au refrain célèbre ou encore « Djeli don » (La Danse des Griots) quand il est interprété au djembé ou encore « Djeli Föly » (Le Salut aux Griots). Il s'appelle aussi « Sandiya » (Heureuse année) pour célébrer la fête de la nouvelle année. |
Lamban, featuring Tapa Demba/vocal and Mariatou Camara/dance.Performance by Manding Jata from March 27, 2009 at PepperdineUniversity, Malibu. © mandingjata on You Tube |
par Mohamed Kouyate, Maître de Balafon. |
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In the beginning, « Lamban » was devoted to the Kouyate lineage, who belonged to the very first family of jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. in Mande. The progenies of Balla Fasseke Kouyate are now well known in Manden as tradition keepers. Here's what Cheick Oumar CAMARA (historian) tells us :
But what means that word ? Let's go back to the conference in Kourou Kanfouga, the first constitutional conference of Manding Empire hed by his first emperor, the famous Naren Mankan Diata
or SundiataSundiata faasa is the most famous song of the Manding tradition. That song is also known under the title of The Anthem of the Bow or Simbo... Read more Keita. At night, all the jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. here, whether from Soso or Gao, met in order to organize a great evening and celebrate "The Manding Union." Only jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. were taking part to that vigil. All others were mere spectators, including the Emperor himself. How many songs were composed and sung that night ? How many proverbs, sentences ? The griots competed in the art of capturing public attention, sang and danced in large trousers with all the graceful body movements : swinging head to toe, imitating jumps of the war horses. There was enthusiasm and abundance. There was enough of everything. Enough of happiness and education ! It was « Lamban » that is to say « enough of all » ! The « Lamban » is also known as Djeli- doundoun. » source : Cheick Oumar CAMARA, Ethiopiques n° 57-58,1993
Today, « Lamban » is the anthem of all the jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more.. When they sing « Lamban », jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. challenge themselves and communicate. There are several variations of « Lamban » but I only know well two of them : 1. « Lamban » 2. « Lamban Ba » (the « great » Lamban) « Lamban Ba » is a like version of « Lamban » ; this variation is characterized by a faster rythm (some keynotes of Lamban are doubled in a quavering mode and the bass line is increased in order to support (or imitate) the pulsation either of the drums or bala. Actually, when « Lamban » is performed, « Lamban Ba » constitutes a climax of the song, the very key time when all the clan of the «jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. » is communicating. Note that this tune is often called « Djaly(i)a » (art of the jàlílua jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. ) referring to its famous chorus or « Djeli don » (The Jàlía jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. Dance) or again « Djeli Föly » (The Jàlía jèlí (plural, jèlílu) is a bard, loremaster, and praise-singer in the Manding areas... Read more. Salutation) when performing it on drums. And also « Sandiya » in the New Year eve. |
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